Stuck? Travel Lah! Ini Pengalaman Syue Di Negara Orang

syuesalim | February 10, 2018 | 0Komen |

“To travel is to take a journey into yourself” -Danny Kaye.

Dulu, tak pernah terfikir pun untuk travel. Mungkin sibuk dengan kerja, atau duit tak lepas pun untuk travel 😂 Masa tu yelah, single lagik. Single pun dapat kerja lambat, saving pun lambat. Bila dah kahwin pulak, banyak benda perlu diuruskan di awal alam berumahtangga. Jadi, bagi Syue pada masa itu, travel buang duit, buang masa, buang tenaga.

Bila berhijrah ke Qatar, Syue yakin, asbab rezeki anak-anak lah kami dapat travel. Qatar ni kan macam...bukan macam dah...MEMANG dok tengah-tengah dlm peta dunia ni. Dah nama pun negara Timur Tengah ye dak 😂 Jadi, banyak tempat yang dah dekat boleh pergi dari Qatar ni. Dekat la kalau dibandingkan dari Malaysia 😅. Alhamdulillah dapat lah merasa pergi beberapa negara.

Tapp dalam banyak-banyak negara yang Syue pergi ni, Syue nak crita sikit pasai negara yang kebanyakan org tak minat pun nak pergi. Ada yang pernah bagitau ke Syue, even ditaja pun dia takkan pergi. Macam teruk bebeno tempat ni kan. Hahaha. Ke mana? INDIA .

India adalah salah satu negara yang buleh buat hangpa rasa jadi jutawan masa melancong. Hahaha. Eh serious tau! Tengok saja tukaran mata wang. Untung banyak!😆 Syue kan travel bawak anak-anak. Jumlah semua 6 orang. Opkos laa kita cari negara yang jimat lagi menjimatkan 😂 Dan kat sini la nak merasa dok hotel berbintang-bintang. Ya, kami dok hotel 5 bintang. Travel tempat lain, jangan harap lah kot. Asal dapat tidoq pun takpa dah; tak perlu selesa sangat. Tapi tidak di India. Hahaha.

Kalau nak tau, populasi orang India PALING TINGGI kat Qatar tau. Pergi la ceruk mana dalam Qatar tu, mesti jumpak orang India. Diorang saja pun dah 25% dari jumlah penduduk Qatar. Qatari 12% saja! Kalau semua orang India kena balik tanah asal, mau kosong Qatar tu 😂 Sebab tu orang pelik kami nak travel ke India. Jadi bahan sindiran jugak lah 🙄.

Sekali imbas, bila tengok ke keadaan negara dia, tak heran lah orang-orangnya ramai berhijrah.

Ada daerah yang sangat miskin yang mana penduduknya proses najis lembu untuk dijual. Macam di Mumbai, tempat ramai artis Bollywood, jurang antara yang paling kaya dengan paling miskin sangat besaq. Yang paling kaya tinggal di rumah anyg gah, kereta pun besaq, yang miskin tinggal di rumah yang tak nampak dinding pun. Yang tinggal, tidur dan masak bawah jambatan pun ada. Tut tut tak boleh masuk tau dalam bandar Mumbai tu. Pandangan tak menarik kot.
.
India ni banyak tempat sejarah. Mungkin Syue lebih minat tengok pemandangan & tempat orang, so perjalanan untuk anak-anak sedikit membosankan. Yang best pun masa naik gajah kat Jaipur, naik kuda kat Taj Mahal. Tu jelah. Mana la nak jumpa tempat ala Disneyland kat India 😂 Tapi bawak anak-anak memang cukup mencabar fizikal dan stamina bila berjalan di kebanyakan tempat di India. Banyak tangga, banyak tempat kena memanjat haaa!
.
Walau di India ramai yang vegetarian, tapi kita tak tau ayam atau daging tu disembelih macamana. Pemandu pelancong kami tahu kami Islam dan orang Malaysia, jadi dia tahu makanan apa yang kami boleh makan. Dia memang tak bagi kami makan makanan yang dijual tepi jalan walau sebenarnya makanan tepi jalan tu nampak sangat menarik! Even tandas pun dia pilihkan untuk kami. Dia suruh masuk yang berbayar, sebab konpem bersih 😂.

Tak adil pukul rata India ni teruk disebabkan sesuatu perkara yang kita hanya tau melalui pembacaan atau mulut orang saja. Ya lah, orang kata India ni kotor. Memang lah. Ada tempat kotor. Mana-negara pun ada tempat kotornya. Tapi kita nak cari tempat kotor ka? Pergi berjalan, buka mata buka minda, tengok sendiri. India terlalu banyak tempat cantik. Macam sekarang ni, orang baru nampak. Orang baru mula nak pergi. Tu pun sebab ada filem menarik yang tunjuk tempat-tempat cantik di sana. Syue pergi dulu tahun 2015. Kalau ada peluang, nak pergi lagi? Eh, MESTI! Syue baru jalan 3 negeri dia. India ada 29 negeri tau 😂.

Banyak sebenarnya kisah di India ni, yang banyak buat Syue rasa betapa BERSYUKURnya Syue dilahirkan di Malaysia dan rasa bertuahnya pernah dapat duduk di negara paling kaya di dunia, Qatar. Bila travel ke tempat macamni, kita akan lebih kenal potensi diri kita & tujuan hidup kita. Syue ditemukan dgn cabaran-cabaran baru, jumpa orang baru, budaya baru, gaya hidup baru yang jauh berbeza dari kehidupan harian kita.
.
Kalau rasa tak senang duduk tu, stuck ka, travel! Bagi peluang diri kenai bumi Allah yg luas ni 😉.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com