Papan Misi @ Vision Board: Sejauh Mana ia Memberi Inspirasi

syuesalim | February 10, 2018 | 0Komen |
Masih dalam mood tahun baru kan

Dah buat Vision Board 2018? Eh, tak tau apa benda? Tak penah amek tau? Bagi yang tak tau, Vision Board (VB) atau Papan Visi adalah satu tempat yang kita letak visi-visi kita, bertujuan untuk memulakan imaginasi dan membantu kita memvisualisasikan matlamat kita.

Visi ni sesuatu yang kita TAK PERNAH DAPAT & RASA MUSTAHIL NAK DAPAT. Ya lah, kalau yakin dapat bukan visi dah tu. Masih ingat Vision 2020? Tahun masa ditetapkan visi tu adalah pada tahun 1991. 26 tahun yang lepas rasa mustahil ja nak capai 2020 tu kan. Even tahun 2020 pun belom sampai lagi tau. Hebat kan pemikiran Tun Mahathir masa itu.

Macamana nak buat VB ni? Senang ja. Tampal gambar-gambar impian kita; gambar tempat yang kita teringin nak pergi, kereta atau rumah impian, nak capai jawatan tertentu ka. Takdak board pun, boleh lekat di dinding ja. Letak di ruang yang kita boleh tengok SETIAP HARI supaya apa yang kita tampal ni bagi aspirasi dalam hidup kita. Percayalah, VB ni sangat power tau.

Apa pentingnya VB ni? 🤔
• VB membuat kita berfikir tentang apa yang kita BETUL-BETUL nak!💡Syue yakin hangpa mesti ada banyak benda yang hangpa betul-betul nak kan, tapi hangpa betoi-betoi fokus dak kat perkara tu? Ada zahirkan kat mana-mana dak? Ka sekadar lintas di kepala saja? Sebab tu kena ada VB ni. VB ni dia paksa kita fokus pada perkara yang kita nak yang semestinya melampaui pemikiran biasa kita.
.
• VB bertindak sebagai 'reminder' Sebab apa Syue kata macamtu? VB ni cukup hebat kerana kita melihatnya secara visual setiap hari. Visualisasi adalah salah satu latihan minda yang paling popular dan berkesan yang boleh kita buat. Bila kita melihat sesuatu yang memberi inspirasi kepada kita setiap hari, kita akan berada di landasan yang betul. Tak la melencong ke mana-mana tanpa tujuan kan. Walaupun pada saat kita rasa down, VB akan sentiasa bersedia untuk memberi motivasi.
.
• Buat VB ni seronok! Bebas risiko, dan bebas tekanan. Ini saja cara untuk kita bongkar inspirasi kita yang paling dalam. Tak payah nak buat analisis, nak buat susun atur bagai. Buat santai-santai saja. Buat apa yang dirasakan sesuai dengan kita. VB tak perlu penilaian org lain. VB yang bermakna hanya perlu memberi INSPIRASI kepada kita.
.
Kalau kita google kan, banyak sangat idea VB ni. Syue paling suka tengok mat & minah saleh punya VB. Idea diorang santai sangat. Kreatif, warna warni. Syue ada dah satu tp Syue nak kena upgrade sikit. Make it more powerful! Mau hari-hari berjam-jam tenung VB sendiri.
.
Apa yg penting, bak kata Master Lyna, kita kena benarkan ia terjadi. Kita kena izinkan VB kita jadi kenyataan. Bila Allah ilhamkan impian itu dalam hati dan minda kita, insyaAllah kita dapat capai. Tak perlu fikir dah layak atau tak, mampu atau tak untuk dapat semua dalam VB kita. Kita hanya merancang, jadi rancanglah yang baik-baik

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com