vivx dan neuroregeneration

syuesalim | April 26, 2017 | 0Komen |
Jadi tua adalah perkara yg tak dapat dielakkan. Bila semakin tua, beberapa gejala mungkin kita tak dapat elak; rambut beruban, rambut menipis, kurangnya kemampuan mendengar dan melihat, kurang tahap kesuburan, tulang lemah, dan penurunan fungsi otak. Mengapa ini semua berlaku?

Semakin tua, sel-sel kita juga tua, sakit dan mati. Radikal bebas, toksin juga memainkan peranan dalam merosakkan sel-sel kita. Mcm sy pernah post seminggu yg lepas berkenaan oxidative-stress; perkara begini lah yang menggalakkan berlakunya penuaan otak dan penyakit2 neurodegeneration.


Apa neurodegenerative/ neurodegeneration ni?
Neurodegenerative adalah terma utk pelbagai keadaan terutamanya yg berkaitan dengan neuron dalam otak manusia.

Neuron adalah blok utama sistem saraf termasuk otak dan saraf tunjang. Neuron biasanya tidak menghasilkan semula atau menggantikan dirinya sendiri, jadi bila dia rosak atau mati, mereka ni tak boleh digantikan oleh badan. Ini dipanggil neurodegenaration iaitu kemerosotan struktur atau fungsi neuron,termasuklah kematian neuron.

Penyakit neurodegenerative ni sukar diubati dan keadaan yang lemah ini biasanya menyebabkan kematian sel-sel saraf. Ini yang menyebabkan masalah fungsi mental (demensia). Contoh yg paling ketara adalah Alzheimer. Masalah yang lebih ringan mungkin sukar mengingat, sukar fokus.

Mungkin ada yg fikir setiap dari kita yg meningkat tua pasti akan dapat penyakit neurodegeneration ini. Sebenarnya kita tak boleh sekadar berserah sbb memang ada penyelidikan dibuat yang kita boleh elak, melambatkan atau mengurangkan risiko penyakit2 ini. Antaranya adalah melalui gaya hidup sihat dan pemakanan.

Seeloknya kita menghadkan makanan yg ada lemak tepu lemak trans yang tinggi, gula dan garam yg berlebihan. Makanan yang tinggi anti-oksidan, anti-radang paling digalakkan untuk diambil sebelum usia menjadi tua. Berries, minyak zaitun, kale, ubi bit. Semua2 ni ada khasiat tu. Susah nak dapat? Susah nk makan?

JUST VIVIX! Bukan setakat khasiat yg makanan2 ni ada malah lebih dari itu. Vivix mengandungi resveratrol dan polifenol yg mengandungi khasiat antioksidan yg tinggi, selain sebagai anti-penuaan, anti-radang dan anti-kanser.

Banyak sebenarnya khasiat Vivix ni bagi siapa yang dah pernah cuba. Sangat sangat sangat digalakkan untuk semua orang. Tak perlu tunggu sakit baru nak ambil. Sebab vivix bukan ubat. Ambil ia sebagai makanan tambahan utk lebih sihat, lebih rasa muda. Memang kita tak boleh elak tua, tapi kita boleh elak tua sebelum usia kan?

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com