Resveratarol Mencegah Penyakit Alzheimer?

syuesalim | April 26, 2017 | 0Komen |

Bila kita kata otak bekerja, sebenarnya 'kerja' tu berlaku dalam sel. Otak seorang dewasa mengandungi kira-kira 100 billion sel saraf (neuron) yg kemudiannya berhubung dengan 100 trillion points (synapses). Keadaan ini dipanggil 'neuron forest'. Isyarat yang 'berjalan' dalam 'neuron forest' ini lah yang membentuk memori, perasaan, pemikiran dan perancangan.
Salah satu penyakit yg bagi kesan kepada fungsi otak ini adalah Alzheimer atau lebih dikenali dalam masyarakat kita sebagai 'nyanyuk'. Alzheimer ini lah yg menyebabkan kerosakan pada 'neuron forest', yg mana boleh sebabkan kematian sel dan kehilangan tisu. Mungkin ramai fikir Alzheimer ni sekadar penyakit lupa tetapi sebenarnya ia turut menjejaskan fungsi-fungsi otak yg lain juga; seperti percakapan, tindak balas, deria rasa.

Saintis sendiri tak dapat memastikan apa sebenarnya yg menyebabkan kematian sel dan kehilangan tisu dalam otak pesakit Alzheimer, tapi PLAK (plaque) boleh dikatakan sebagai punca utama. Bukan shotfom dari PULAK tau 😂.
Plak adalah kelompok serpihan protein yg tidak normal, yang terbina antara sel-sel saraf. Serpihan protein yg tidak normal ini dipanggil beta-amyloid. Beta-amyloid ni adalah serpihan yg berasal dari protein yang yang lebih besar dalam membran di sekitar sel saraf.
Sifat kimia beta-amyloid ni 'melekit' dan memudahkan ia beransur-ansur berkumpul membentuk plak. Plak beta-amyloid yg merosakkan neuron ini melibatkan beberapa kumpulan plak yang banyak dan besar. Plak ini yg menghalang neurotransmitters buat kerja dia.
Tak dapat bayangan? Bayangkan PLAK GIGI 😁.
Ada kajian menunjukkan RESVERATROL membantu membuang plak beta amyloid di dalam otak dan mencegahnya drp terbentuk. Resveratrol ini adalah antioksidan yang ditemui dalam anggur. Ianya tergolong dlm kumpulan sebatian yg dipanggil polifenol, yg dihasilkan tumbuhan utk survival dan ketahanan dari penyakit akibat iklim atau lain2. Buah Anggur Muscadine diyakini mempunyai kepekatan resveratrol yg tinggi sebab kulit yg tebal dan biji yg banyak (yg mana tertumpunya resveratrol).
Apabila resveratrol ini diambil dalam dos yg sgt pekat, resveratrol ini akan menstabilkan tahap beta-amyloid dan mencegah pembentukan protein dalam otak, seterusnya melambatkan perkembangan penyakit Alzheimer. Resveratrol ini memang memberi HARAPAN baru kepada penghidap Alzheimer.
Orang kata Alzheimer ni penyakit orang tua. Tapi kita nak biar saja orang tua kita diserang Alzheimer ni ka? Salah kita tau kalau kita dah tahu bagaimana ia berlaku, tapi buat-buat tak tahu atau tak mau ambil tahu atau tak berusaha untuk tahu.
Walau tiada rawatan yang boleh menyembuhkan Alzheimer ini, kita boleh menghalang daripada ianya berlaku lebih teruk kan? Pada yg belum berlaku, kita boleh elak. Jadi, produk apa yg ada resveratrol ini?
VIVIX. Dah diketahui ianya anti-oksidan terbaik dunia, pun dari Anggur Muscadine dan sememangnya ia bertindak hingga ke peringkat sel. Sgt penting untuk sel yang sihat, terutamanya kepada warga emas. Bagi lah mereka amal ambil Vivix ni supaya mereka jalani hidup yang lebih sihat, badan yg sentiasa segar untuk beribadah, dan bersosial.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com