Bagaimana Oxidative Stress Bagi Kesan Pada Kesihatan Kita

syuesalim | April 22, 2017 | 0Komen |
Pernah tak ada masalah sebegini?
🤒 Keletihan
🤒 Hilang ingatan
🤒 Sakit otot atau sendi
🤒 Kedut dan uban
🤒 Kurang penglihatan
🤒 Sakit kepala dan sensitif pada bunyi
🤒 Mudah dapat jangkitan

Ini adalah tanda-tanda anda mengalami oxidative-stress. Apakah oxidative-stress ini?

Proses pengoksidaan berlaku kerana badan kita sentiasa bertindak balas dengan oksigen semasa kita bernafas dan sel-sel kita menghasilkan tenaga daripadanya.

Pengoksidaan berlaku di dalam beberapa keadaan:
Apabila sel-sel kita menggunakan glukosa untuk menghasilkan tenaga
Apabila sistem imun melawan bakteria dan mewujudkan keradangan
Apabila badan kita menyahtoksik bahan pencemaran seperti racun perosak dan asap rokok.

Radikal bebas adalah molekul oksigen yang tak stabil mengandungi atom dengan elektron yang tak berpasangan, menjadikannya sangat reaktif. Ia akan mencari elektron lain untuk jadikan pasangannya, dan biasanya ia akan 'curi' dari atom yang berdekatan. Radikal bebas ini berinteraksi dengan molekul yang lain dalam sel kita yang akan menyebabkan kerosakan atau tekanan kepada sel-sel berdekatan, mitokondria dan DNA.
Perkara ini berlaku secara berterusan tanpa kita sedar pun. Apabila jumlah radikal bebas adalah lebih besar berbanding proses pembaikan/pengoksidaan, inilah yang dipanggil oxidative stress (OXS). OXS ini boleh merosakkan sel dan mempersepatkan proses penuaan.



Radikal bebas ni normal dan perlu untuk tahap tertentu. Ianya berlaku secara semulajadi dalam badan. Tidak semua berbahaya. Mereka juga merangsang pembaikan. Sesetengah daripada mereka berguna dalam membunuh patogen atau mikrob. Walau bagaimanapun, terdapat faktor luaran yang mencetus radikal bebas yang merosakkan seperti pencemaran, pendedahan kepada sinar UV, stress, merokok, minuman beralkohol, diet yang tak sihat, makanan berproses, senaman yang berlebihan dan pengambilan ubat-ubat tertentu.

Untuk mengatasi OXS, badan menghasilkan antioksidan untuk mempertahankan dirinya. Tugas dia adalah untuk meneutralkan radikal bebas yang boleh merosakkan sel. Selagi kita mempunyai cukup anti-oksidan, keseimbangan akan dikekalkan dan kerosakan akan dihalang. Tapi, antioksidan semulajadi tak cukup untuk meneutralkan semua radikal bebas dalam badan. Oleh itu sumber luar antioksidan perlu diambil secara berterusan.

Terdapat dua cara untuk kurangkan OXS ni:
 
Elakkan terdedah kepada pengoksidaan yang tak perlu
● Kurangkan tekanan/stress ~ bersosial dengan rakan, berjalan, nikmati alam semulajadi

● Bersenam keterlaluan ~ bersenam mengikut kemampuan badan
● Elak jangkitan ~ seperti selsema
● Diet yang betul ~ elak gula, makanan berproses
● Elak toksin ~ rokok, produk yang ada bahan toksin

Tingkatkan antioksidan sendiri
Antioksidan adalan atom dalam badan yang "menderma' elektron kepada radikal bebas ini supaya mereka 'gembira' sebelum mereka serang sel. Antioksidan ini boleh didapati melalui:
● Pengambilan makanan
~ Makan makanan yang boleh menggalakkan penghasilan antioksidan badan (asparagus, bayam, bawang putih) dan makanan yang tinggi antioksidan (berries, kale, kekacang)
● Pengambilan suplimen
~ VIVIX - Suplimen anti-oksidan terbaik dunia, mengandungi resveratrol yang bersifat anti-oksida.

 


Selidik apa yang kita makan dan bagaimana kita menjalani hidup kita. Hanya kita yang dapat mengurangkan risiko badan kita sendiri terhadap penyakit kronik seperti kanser, strok dan sakit jantung. Di samping dapat mengurangkan proses penuaan, dan hidup yang lebih gembira. 

Untuk mendapatkan Vivix, boleh buat pembelian di sini.

vivix

ATAU

Andai ada sebarang pertanyaan lanjut berkenaan produk ini atau ingin
membuat pembelian rangkaian produk Shaklee yang lain,
boleh hubungi Syue di sini:
 

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com