Ketakutan Yang Syue Perlu Lawan

syuesalim | February 11, 2018 | 0Komen |

Kita biasa sangka yang kita boleh hadapi kehidupan kita tanpa ragu-ragu, tetapi realitinya, kita takut dengan banyak perkara. Betul tak?

Kita manusia, dan ada ketika bila datang ketakutan tu, sebolehnya kita ingin meletakkan keyakinan dan pura-pura yang kita kebal terhadap perasaan itu. Pernah ada tak perasaan macam ni? Syue tak cakap tentang ketakutan terhadap orang, serangga atau ketinggian. Syue memaksudkan ketakutan yang kita perlu tempuh dlm kehidupan.

Ada beberapa ketakutan yang Syue nak reveal yang ada yang Syue tengah belajaq nak lawan. Salah satunya ada lah Syue takut SAKIT. Semua orang tahu kan sakit tu memang menyakitkan. Tapi tahap sakit tu yang berbeza. Dan setiap orang penerimaannya terhadap sakit pun beza. Ada orang jenis sakit sikit pun tak tahan.

Orang kata orang perempuan ni sakit yang paling sakit tu sakit bersalin. Tapi ajaibnya, sakit tu boleh tahan. Sekejap ja pun. Nak lahirkan zuriat, berbaloi sakit tu orang kata. Sakit penghapus dosa ye dak. Kalau sakit atas faktor umur pulak, tak boleh elak lah kan. Jadi sakit yang macam mana yang Syue takut sangat? 

Sakit yang sepatutnya pada umur Syue ni belom layak nak kena; strok, darah tinggi, kencing manis, sakit jantung. Sakit yang boleh menjejaskan urusan seharian. Sebab Syue fikir, Syue ada anak-anak nak kena jaga. Dah kalau kena sakit kronik begitu, kalau sampai terlantar, macam mana pulak kan? Dah terpaksa menyusahkan orang lain. Tu yang takut sangat. 

Atas sebab tu lah Syue ambik vitamin. Bukan nak kata makan vitamin takkan kena sakit langsung. TAK. Sekurang-kurangnya vitamin ni mengurangkan risiko dari terkena penyakit itu. Dengan zaman yang mana manusia masing-masing sangat sibuk, semua nak cepat, memang kadang-kadang susah nak jalani cara hidup sihat kan. Allah pun tak suka kalau kita memudaratkan diri sendiri tau.

Ada lagi satu perkara yang Syue takut tau. TAKUT APA ORANG KATA. Ingat kan kalau masa kat sekolah, kalau buat apa-apa yang berlainan sikit, mesti kena gelak. Takut paling besaq bila nak kena cakap depan orang. Sapa tak nervous weh cakap depan ramai orang. Dok fikir apa lah orang kata, apa orang nilai kita. Tah diorang gelak ka, diorang suka ka, diorang meluat ka. Sebab tu Syue dok tak buat-buat lagi video, FB Live 🙈 Takut bebeno aih. Kalau ikut logik pun, bukan kena berdepan dengan ramai orang pun. Cakap sorang-sorang ja. Huhu.

Tapi Syue tahu cara terbaik untuk hadapi ketakutan ini adalah dengan tingkatkan keyakinan diri dan percaya pada kemampuan diri. Perasaan ni tak bagus kalau nak buat bisnes. Kena ada 'rasa tak malu' tu. Dulu nak update post di FB pun takut. Kes ni lah. Takut sangat apa orang kata. Padahal tak hilang pun hidung kalau tulis kat FB haaa 😅 Sekarang bab tu dah berani, bab nak berLive dan berVideo masih kumpul kekuatan. Moga datang keberanian satu hari nanti.

Terlalu banyak ketakutan dalam apa jua keadaan boleh menyekat kita melalui pengalaman hidup yg indah. Jangan biarkan diri kita terperangkap dalam ketakutan. Bila kita terlalu takut, kita akan tarik diri. JANGAN! Kita kena paksa diri supaya terus gerak ke depan 😉





No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com