Anda Ada Ciri-ciri Usahawan?

syuesalim | February 11, 2018 | 0Komen |
Usahawan atau dalam BI disebut 'entrepreneur'. Di sekeliling kita ni kan, boleh beza tak antara orang biasa dengan usahawan? Usahawan ni orang dia lain macam tau. Cara fikir dia lain, cara bertindak dia lain, cara hidup dia pun lain dari mereka dari orang biasa. Antara 'sikap lain' yang ada pada mereka ni adalah degil, berani buat benda baru, yakin diri, sentiasa nak majukan diri, tak takut gagal. Korang ada ciri-ciri sebegini?

Kejayaan dalam sesuatu bisnes memerlukan usahawan yang mempunyai disiplin yang kuat. Bila ada disiplin, dia akan komited terhadap apa yang dia rancangkan. Lagi satu ciri usahawan yang Syue kenal adalah jenis tak takut ambik risiko, jenis tak pedulik apa orang kata. Macam dalam Shaklee ni, biasa sangat dah orang fitnah, sebar berita yang tak best, berita tular, golongan anti-suplimen bagai. Awai-awai dulu Syue ambik pedulik jugak hal-hal begini sehingga ada sampai tahap down tapi lama kelamaan, dah imun dah. Dah tak pedulik apa orang kata. Kita buat ja kerja kita. Dah nak jadi usahawan berjaya kan.

Hakikatnya, Syue masih dalam proses belajar, dan banyak lagi sikap usahawan yang Syue perlu explore. Takdak sapa-sapa yang lahir-lahir terus pandai jadi usahawan. Semuanya mesti melalui pengalaman, mesti melalui kegagalan. Cuma apa yang penting sekarang, Syue kena ada yakin diri dan dedikasi terhadap bisnes Shaklee yang Syue buat sekarang.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com