Jimat vs Side-Income: Mana lebih Utama?

syuesalim | March 23, 2017 | 0Komen |

Situasi sekarang ni kan, ramai orang dah letih dengar perkataan JIMAT kan. Orang yang berpendapatan tinggi boleh la nak cakap jimat jimat jimat. Yang berpendapatan rendah? Nak jimat macam mana lagi kalau harga segala-galanya naik tapi pendapatan tak naik?

Untuk jangka masa pendek, YA. Jimat lah seboleh mungkin. Yang biasa tiap-tiap bulan beli tudung, beli handbag, upgred aksesori kereta, beli rokok, boleh la perlahan-lahan kurang-kurangkan. Tengok antara keperluan dan kemahuan. Boleh lihat entry Syue sebelum ini berkenaan dengan apa kita perlu buat untuk atasi kos hidup yang tinggi. Boleh buat panduan. Jimatlah macamana pun asalkan hidup masih belum terbeban. Yang ada anak bini jangan lah sampai anak bini tak makan pulak. 

Untuk jangka masa panjang? Jimat semata-mata mungkin tidak membantu pembangunan ekonomi negara kita. Mereka yang jiwa bershopping pasti gundah gulana. Hahaha. Ini lah pentingnya side-income. Macam-macam dah sekarang kita boleh buat. Yang pandai masak, boleh jual kek, lauk pauk, kuih muih. Yang pandai jahit, boleh ambil upah menjahit. Atau jadi runner, dropship, personal shopper, online business. Even yang bekerja sepenuh masa pun buat part-time job. Penting untuk kita tambah pendapatan kita di masa hadapan. Jika ada yang nak cari pendapatan tambahan dengan menjual produk orang, carilah yang syarikatnya kukuh, bermodal rendah, produk yg berkualiti yang kebaikannya kita pun dapat, orang lain pun dapat. Buatlah kerja yang mendapat redha Allah.

Bagi Syue, kedua-dua adalah sama penting. Jimat atau berside income, hanya kita yang tahu poket kita, ekonomi kita. Tepuk dada, tanya akal.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com