Rumah Idaman Syue?

syuesalim | May 02, 2018 | 0Komen |
Gambar Hiasan

Rumah adalah tempat di mana kita dapat berlindung dari hujan, panas, ribut dll. Setiap orang mempunyai pilihan sendiri mengenai jenis rumah yang mereka rasa selesa untuk hidup, macam tu lah jugak Syue. Kalau hangpa penah tengok cerita kat channel HGTV, rumah tepi tasik, tepi laut, dalam pulau, segala bagai lah...memang buat telan ayaq lioq 😋

Andai berpeluang lah kan, Syue nak rumah di kawasan yang terbuka. Jadi, rumah yang dibina di atas kawasan yang tiada tanah langsung memang bukan pilihan Syue lah. Besaq sangat pun takmau jugak. Takut tak terjaga. Kalau boleh sederhana saja asalkan dapat la buat taman kecil, letak gazebo untuk duduk santai-santai waktu petang atau boleh bina pool kecik habuan anak-anak main air.

Lagi satu, sebolehnya jauh dari kawasan pusat bandar, jauh dari kesesakan lalu lintas sebab Syue memang tak suka keadaan bising ni. Cukuplah bising yang wujud dari dalam rumah. Hahaha.

Jom bayangkan rekabentuk dalam rumah pulak.
Dulu Syue tak suka tau dapur kat depan. Dah terbiasa dengan budaya dan persekitaran begitu kan; dapur mesti di belakang. Rumah kampung, rumah atas tanah, mesti dapur kat belakang kan. Tapi, Syue kan pernah duduk di Qatar 7 tahun dan merasa 3 kali pindah. Maknanya sempat merasa 3 jenis rumah. Dan ketiga-tiga rumah ini, dapurnya terletak di bahagian depan. Mungkin kalau di Malaysia, rumah jenis apartmen dan kondo dapur terletak di depan kan. Lama-lama makin suka pulak dapur kat depan. Dekat dengan ruang tamu. Apa-apa anak buat boleh nampak. Dan kalau boleh rumah idaman Syue nak ada design dapur yang macamni jugak. Bukan apa tau. Orang pompuan ni kan kebanyakan kerja dia kat dapur. Dah kalau buat keja jauh ke belakang nuuu, sapa datang pun tak dengaq, anak-anak main apa kat ruang tamu pun kita tak tahu. Betul dak? Biarlah tak dibuat dek orang Malaysia, tapi Syue nak buat!

Dulu Syue tak pernah suka rumah dua tingkat. Tapi sekarang ni tengah duduk menyewa rumah dua tingkat, macam best pulak. Rumah dua tingkat ok bagi Syue sebab satu, jarak antara dapur dengan ruang tamu tak jauh. Jerit sikit panggil anak dah dengaq. Cuma kalau jerit nak panggil dari atas, kurang lah sikit dengar tu.Haha. Dua, bilik terasing kat atas. Jadi, privacy tu terjaga. So syarat rumah idaman Syue ni, kalau rumah dapur di depan, setingkat pun takpe. Kalau dapat rumah yang dah siap, baik rumah dua tingkat lagi.
 

Syue suka mengemas sendiri rumah, jadi tak mau lah rumah yang besaaaqqq sangat. Letih mengemas. Cukup lah untuk anak-anak ada bilik masing-masing, ada bilik solat khas, ada ruang study. Tapi kalau dah ada rezeki nak rumah besaq apa salahnya kan; upah jelah orang tolong cuci ye dak 😬.

Macamtu lah sedikit gambaran rumah idaman Syue. Rumah idaman Syue adalah tempat yang penuh dengan kecantikan, kegembiraan, dan ketenangan. Buat masa sekarang hanya wujud dalam angan-angan. Harap-harap satu hari nanti jadi kenyataan. Doakan Syue ya.


No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com