Kenapa Mesti Ada Kemajuan?

syuesalim | May 03, 2018 | 0Komen |
Kenapa kita mesti ada kemajuan untuk setiap apa yang kita lakukan?

Tak kira lah apa peringkat kehidupan kita, ada keadaan kita akan rasa stuck kan. Rasa macam tak boleh ke mana-mana. Sebab tu kena ada kemajuan. Buatlah apa jua kemajuan, kecil atau besar, boleh buat kita rasa lebih bersemangat dan boleh terus jalani hidup.

Syue bagi contoh macamni lah. Bermula dari zaman kita kecik dulu hingga ke zaman sekarang, teknologi lah yang paling cepat tunjuk kemajuan kan? Lagi-lagi handphone. Dulu kita boleh hidup tanpa handphone. Masih boleh teruskan kehidupan macam biasa. Tapi zaman sekarang? Apa rasanya kalau kita masih hidup macam zaman dulu? Tak perlu pun handphone? Orang lain dah expert guna macam-macam app, kita hanya tahu jawab call & berSMS saja. Ketinggalan kan? Stuck kan? Hidup tak seiring dengan kemajuan.

Keupayaan kita untuk ada kemajuan dalam hidup berkait langsung dengan kesanggupan kita untuk pikul tanggungjawab ke atas tindakan kita. Kita akan fikirkan aspek-aspek yang berbeza untuk kenalpasti perubahan yang dapat membantu kita untuk maju dalam kehidupan. Contoh; kita mungkin tak digemari rakan sekerja sebab kita jenis yang suka melengah-lengahkan kerja. Atas sebab ini kita perlu tetap matlamat untuk ubah diri sendiri, belajar untuk buat kerja dengan lebih cepat.
Meletakkan matlamat untuk dicapai sepanjang hayat dapat membantu proses kemajuan diri tu berjalan dengan lebih mudah. Ia juga boleh memberikan lebih keyakinan untuk membuat perubahan positif. Semak matlamat kita itu dengan mereka yang lebih dipercayai, tentukan sama ada ianya realistik dan boleh dicapai.

Sentiasa amal sikap positif. Peram perasaan negatif boleh menjejaskan kemajuan kita. Belajar terima kritikan atau teguran negatif dan ambil ia sebagai motivasi untuk kita terus perbaiki diri sendiri.

Jadi, adalah penting untuk kita aktif berusaha ke arah matlamat kita, seterusnya kita boleh membuat kemajuan dalam mana-mana aspek kehidupan yang kita suka.


No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com