Sel Mati Secara Abnormal / Bukan Semulajadi?

syuesalim | April 04, 2017 | 0Komen |
Setiap yang hidup pasti akan MATI; satu perkara yang sesiapa pun tak boleh elak. 

Mana-mana manusia mengharapkan dapat hidup lama, kehidupan yang sihat dan mati pada usia tua. Melalui fasa bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa hinggalah ke peringkat orang tua. Namun, sepanjang tempoh perjalanan hidup manusia ni, macam-macam boleh berlaku yang boleh sebabkan kematian pada usia muda; kemalangan, serangan penyakit. Betul? Hakikatnya, takkan semua dapat sampai ke usia tua tu kan.

Sama juga macam sel. Sel ni sepanjang hayatnya, dia hidup, buat kerja dia, dan kemudian mati. Ini adalah kitaran hidup yang normal/semulajadi. Proses ini dipanggil APOPTOSIS. Tapi kadang-kadang ada perkara luar jangka berlaku yang boleh sebabkan kematian awal pada sel ini. Kematian yang bukan secara normal. Ini dipanggil NECROSIS. Ayat senangnya; apoptosis jadi bila sel dah tua, necrosis jadi sebab sel tu cedera. Boleh faham setakat ini?


Sel yang cedera ni disebabkan oleh faktor luaran dan dalaman.
Faktor luaran: Trauma, jangkitan, penyakit, pendedahan toksin, radiasi
Faktor dalaman: Sel kurang nutrisi, kecederaan pada saluran darah, enzim yang dijangkiti bakteria.

Sel yang cedera ni KENA mati. Kalau badan kita terlalu banyak toksin, radikal bebas, dan segala benda-benda jahat ni, sel kita tak dapat mesej yang betul. Dia jadi bengong/confuse & tak mati. Kalau tak mati, necrosis tak terjadi, lalu sel-sel baru akan copy sel-sel yang cedera ni. Jadilah sel baru yang rosak. Dah la tak mati, membiak pulak yang rosak, apa kerja pun sel tu tak boleh buat. Tak ker menyusahkan tuan badan sel.

200 tahun dulu kita tak perlu suplimen, sebab badan kita masih mampu nak handle. Tapi lepas industrial age, information age yang segala bagai ni, badan kita dah tak boleh nak handle dah. Terlalu banyak toksin. Dah la toksin tu kita tak nampak. Apa dia buat pada sel kita pun kita memang tak tahu. Tup tup kena sakit tu...tup tup kena sakit ni. Takut kan?

Fasa sekarang memang kita sangat memerlukan suplimen. Jadi apa suplimen yang bertindak hingga ke peringkat sel ni? VIVIX. Sebab vivix ni memang dihasilkan khusus untuk sel, yang melalui 4 mekanisma utama; pembaikan, perlindungan, tenaga, prestasi. Kesemua ni memang perlu untuk pastikan sel kita hidup sihat. Bila sel sihat, organ-organ kita pun boleh berfungsi dengan baik. Kuranglah risiko diserang penyakit berbahaya yang disebabkan oleh masalah sel ni, seperti kanser.

Bukan acah-acah nak jadi pakar pathology atau cythology ka. Tapi Syue sekadar nak bagitau perkara yang setiap orang kena ambil tahu. Jangan fikir mentang-mentang bukan bidang kita, kita tak perlu ambil tahu. Kajian sel ni semua ilmu Allah. Badan kita ni amanah Allah. Tanggungjawab kita sendiri untuk jaga elok-elok. Jangan nanti bila dah sakit, "Dah takdir aku nak kena macamni". Dah selama ni kita berusaha ke tak sehingga nak libatkan takdir Allah?

Tak perlu tunggu sakit untuk ambil vivix. Vivix bukan ubat, ianya makanan tambahan. Sesuai sangat ambil masa badan kita masih ok begini. Bagi dia buat kerja 'jaga' sel-sel kita.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com