Bagaimana untuk Meningkatkan Motivasi

syuesalim | April 25, 2017 | 0Komen |
Pernah tak alami situasi begini:
Ada matlamat....tapi berlengah-lengah.
Buat to-do-list...tapi tak ikut pun.
Dan benda ni berlaku lagi dan lagi dan lagi.

Pernah tak terfikir; kenapa kita hebat betul bab merancang nak buat itu, nak buat ini, tapi rasa macam masalah besar bila nak membuatnya?

Sebetul-betulnya, apa masalahnya ni???


Masalahnya adalah, kita kurang MOTIVASI. Motivasi adalah salah satu kunci yang akan mendorong kita ambil tindakan dan bergerak setiap hari. Tak kira siapa pun kita, ada keadaan di mana kita berasa macam hilang motivasi dan tak rasa nak buat apa-apa. Atas sebab tiada motivasi, kita cenderung nak berlengah-lengah kepada perkara-perkara yang sepatutnya dilakukan.

Tahu tak motivasi ni sebenarnya berkait rapat dengan aktiviti neurotransmitter


Dalam otak manusia ni terdapat kira-kira 86 billion neuron. Mereka berkomunikasi antara satu sama lain melalui bahan kimia otak dipanggil neurotransmitter. Jenis neurotransmitter yang berkait dengan motivasi, produktiviti dan fokus ini adalah 'dopamine'. Dopamine ni lah yang bertanggungjawab dalam sistem 'motivasi' badan kita. Dia yang bagi kita perasaan seronok, bahagia. Bila kurangnya dopamine menjadikan kita kurang fokus, malas, lesu dan tertekan.

Bagaimana cara untuk meningkatkan dopamine ini?
✔ Pengambilan makanan yang betul
Avocado, badam, pisang, coklat, telur, biji labu, yogurt.
Elakkan makanan yang tinggi gula, lemak trans, kolestrol, dan makanan diproses kerana ia boleh ganggu fungsi otak dan boleh merendahkan kandungan dopamine.

✔ Gaya hidup sihat
Bersenam, meditasi, keluar bersama rakan-rakan, mendengar lagu

✔ Pengambilan suplimen yang betul
*Suplimen yang tinggi asid amino, lecithin, omega-3, electrolyte dan vitamin-vitamin B*
Asid amino Tyrosine meningkatkan aktiviti dopamine
Lecithin mengandungi Choline; elemen penting yang bagi kesan terhadap aktiviti otak seperti pembelajaran, memori, koordinasi motor, maklum balas deria dan corak tidur.
Omega-3 merupakan elemen penting untuk otak dan kognitif, mengelakkan gejala kemurungan, masalah ingatan dan mood swings. Badan tak boleh hasilkan omega-3 ini, jadi kita kena dapatkan dari makanan @ suplimen.
Minuman yang mengandungi elektrolit penting untuk menjalankan fungsi impuls elektrik yang digunakan oleh saraf dan otot. Jika terdapat ketidakseimbangan elektrolit, fungsi neurologi boleh terhalang. Sekaligus menjejaskan fungsi otak itu sendiri.
Vitamin B yang mencukupi memastikan otak berfungsi dengan sempurna. Yang paling penting adalah B6, B9 dan B12.
 
Kesemua yang di atas terkandung di dalam produk di bawah. ESP, Lecithin, Omega Guard, B-Complex, dan Performance Drink. Ini adalah cadangan set untuk anda meningkatkan motivasi dan jadi lebih bersemangat.




Jadi, jelas kan apa peranan neurotransmitter. Pastikan ambil nutrisi yang mencukupi supaya fungsinya tidak terganggu dan kita pun boleh jalani hidup dengan lebih baik dan lebih bermotivasi. 



Nak dapatkan set ini? Boleh beli di sini. 

set motivasi

ATAU


Andai ada sebarang pertanyaan lanjut berkenaan produk ini atau ingin
membuat pembelian rangkaian produk Shaklee yang lain,
boleh hubungi Syue di sini:

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com