Elak Kemurungan Selepas Bersalin dengan Set Postnatal Terbaik

syuesalim | April 14, 2017 | 0Komen |
Awal Februari lalu, seluruh negara terkejut dengan kejadian di Kota Bharu apabila seorang ibu sanggup mengelar anak sendiri sehingga mati. Ramai yang cukup marah dan mencemuh ibu tersebut. Mesti masing-masing fikir, bagaimana seorang ibu tergamak membunuh anak sendiri?


Pernah dengar 'gila meroyan'? Istilah perubatannya; 'Postpartum Psychosis'. Penyakit kemurungan yang dihadapi oleh wanita selepas bersalin akibat tekanan. Pelbagai faktor yang boleh menjadi punca kepada terjadinya tekanan, stress atau gangguan emosi ini. Ianya boleh disebabkan oleh perubahan hormon, masalah psikologi selepas bersalin dan faktor lain seperti terlalu memikirkan urusan hal rumahtangga atau kena berpantang sendiri.


Syue dulu pernah berdepan dengan situasi serupa seorang rakan. 2009 tak salah Syue. Syue tak tahu yang beliau tengah ada masalah meroyan. Masa tu memang Syue agak cetek ilmu bab meroyan ni. Rakan Syue ni masih dalam tempoh berpantang pada hari Syue melawat dia; rasanya dah 30 hari lebih. Syue hairan kenapa bayinya tak duduk dekat dengan dia. Bila ditanya, dia kata dia tak boleh dekat dengan anak. Bila dekat dia rasa macam nak baling/lempaq anak tu. Dia tak boleh dengar anak menangis walau sedikit. Allahuakbar. Dengar pun macam, 'hang gila ka apa'. Mujur dia ada pembantu rumah. Dia kata setiap kali dia rasa macamtu, memang dia akan panggil pembantu nya ambil. Mujur juga dia sedar serangan tu. Pada masa tu, apa yang Syue perhatikan dia ni kan, walau dalam pantang, tak duduk diam. Dia ni, yang Syue kenal seorang yang boleh dikatakan agak 'perfectionists'. Semua benda dalam rumah dia nak buat sendiri. Tak duduk sikit pun. Ke sana ke mari. Berpantang sendiri, suami kerja jauh. Kita yang tengok ni pun susah hati tau. Haihhh...

Secara realitnya, selepas bersalin, para ibu kehilangan banyak tenaga dan berada pada keadan mental dan fizikal yang sangat lemah. Jadi apa yang sepatutnya ibu ini perlu buat untuk elak meroyan ni?
 
Rehat secukupnya ~ mandi, meditasi
Tidur ~ ambil peluang semasa bayi tidur untuk tidur sekejap. Tak perlu nak sibukkan diri buat kerja rumah. Guna masa tersebut nak kembalikan tenaga
Makanan ~ amalkan makanan berpantang yang berkhasiat
Bersenam ~ buat senaman ringan selepas bersalin
Dapatkan bantuan ~ mintalah bantuan dari ahli keluarga; bab penyediaan makanan, anak-anak lain yang perlu dijaga
Sokongan rakan ~ cari kawan-kawan nak berborak supaya tidaklah terlalu rasa sunyi
Pengambilan suplimen

💥Suplimen pun dapat membantu? YA, sangat membantu.💥


Dalam set postnatal Shaklee, gabungan produk-produknya cukup sempurna untuk membantu ibu-ibu mengembalikan semula tenaga, memulihkan masalah dalaman, membekalkan nutrisi yang secukupnya untuk ibu dan juga bayi.

🔹B-Complex ~ mengurangkan stress
🔹Zinc Complex ~ mencepatkan penyembuhan luka
🔹Vitalea ~ multivitamin dengan imbangan nutrisi yang lengkap untuk atasi masalah kurang darah, lesu, kurang selera makan
🔹SR VitaC ~ menguatkan sistem imunisasi
🔹Ostematrix ~ menggantikan kalsium penting yg hilang dlm badan utk ibu dan bayi, melawaskan pembuangan, atasi masalah kurang tidur
🔹ESP ~ menggantikan protein dalam badan, juga sbg milk booster utk bayi

Banyak sangat nak telan?? Ambil Vivix saja, senang. Semua dia cover. Bajet cukup, digalakkan ambil semua. Mintak suami hadiahkan sempena korang bersusah payah melahirkan anak mereka 😊. Kalau tak buat pelaburan untuk isteri, untuk siapa lagi? Para suami kena lah bantu isteri jaga badan mereka, jaga mental mereka. Yang isteri pun kena lah ambil berat juga kesihatan dalaman dan luaran Badan tu mau pakai lama. Mesti nak nak beranak lagi kan...hehehe. 3 kali bersalin, pada kelahiran kembar ini lah Syue sangat puas hati dengan set postnatal nya. Sebab pengalaman dua kali kelahiran, kena makan jamu, dah la makan selang-selang, tak habis pulak tu, membazir! Ternyata Syue memang tak suka jamu. Tak macam set ni, lepas habis tempoh berpantang pun masih boleh teruskan ambil produk-produk tu tau. Untung sangat! Set ni memang pilihan terbaik. Cuba lah.

Jangan jadikan berpantang alasan untuk lalai kepada Tuhan. Syaitan suka mengggangu. Walau tak dapat mengerjakan solat, sentiasa lah amalkan zikrullah, bacaan doa serta menambah ilmu agama, di samping sokongan moral, emosi dan fizikal yang kuat.


Belum beli lagi set untuk berpantang? Nak beli untuk isteri? Boleh beli di sini 👇.

Set Postnatal

ATAU

Andai ada sebarang pertanyaan lanjut berkenaan set ini atau ingin
membuat pembelian rangkaian produk Shaklee yang lain,
boleh hubungi Syue di sini:
 

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com