Cara Makan Vitamin Shaklee yang Berkesan

syuesalim | September 30, 2014 | 0Komen |
Apa tujuan kita ambil vitamin? Ada individu yang ambil vitamin sebab suka-suka? Jarang kot nak suka-suka. Bukan sedap pun vitamin ni kan. Vitamin bukanlah pengganti makanan yang kita makan hari-hari ye. Vitamin lebih berfungsi untuk mengisi 'lompong' dalam badan kita akibat kekurangan zat-zat tertentu. Jadi, semestinya matlamat kita mengambil vitamin untuk mengekalkan kesihatan. 

Jika sekadar tahu matlamat ambil vitamin, tak guna juga kalau tak tahu cara mengambil vitamin yang betul kan. Adalah penting untuk kita tahu bahawa vitamin yang kita ambil itu betul-betul memberi kesan yang optimum. Di botol, kebiasaanya telah ditulis cara pengambilan & dos yang diperlukan. Tapi kita mungkin terlepas pandang cara pengambilannya, atau diambil pada masa yang kurang tepat. Di sini saya kongsikan cara makan vitamin Shaklee yang betul.


ESP diambil ketika perut kosong. Dibancuh bersama air sejuk @ suam sahaja. Jangan ambil dengan air panas, dikhuatiri kandungan protien nya terjejas. Ianya sukar larut, maka lebih mudah dibancuh dalam shaker. Boleh dicampur dengan minuman kegemaran; coklat, horlick @ jus. 

Ostematrix diambil sebelum tidur. Ini kerana, ketika tidur, kita tidak minum & kurang buang air. Maka, penyerapan kalsium oleh badan akan jadi lebih baik pada waktu itu. Sama seperti kita minum susu sebelum tidur.

Zinc lebih berkesan diambil ketika perut kosong, kerana dalam proses pencernaan yang normal, zinc akan dimusnahkan, dikeluarkan, dan mengikat dirinya dengan bahan lain.

B-Complex seeloknya diambil selepas sarapan kerana pada waktu itu ianya diserap secara optimum dan memberi kecergasan sepanjang hari.

Vitamin C seelok-eloknya diambil selepas sarapan pagi kerana kandungan asid askorbiknya boleh menyebabkan perut anda memulas sekiranya diambil dalam keadaan perut kosong. Sekiranya dihinggapi demam, batuk @ selsema, up kan dos & patah dua supaya mudah serap oleh badan.

Vitalea seelok-eloknya diambil bersama-sama Vitamin C kerana zat besi mudah diserap dengan kehadiran Vitamin C.

Ambil perhatian. ELAKKAN:
  • Alfalfa diambil bersama Vitamin E dan GLA. Alfalfa akan mengganggu penyerapan Vitamin E di dalam tubuh badan (GLA turut mengandungi vitamin E).
  • Vitalea diambil bersama Ostematrix atau minuman bersusu yang lain kerana boleh mengganggu penyerapan kalsium dan zat besi.
  • Pengambilan alfalfa oleh ibu mengandung (dikhuatiri boleh menyebabkan keguguran), pesakit SLE/lupus (kandungan asid amino dikhuatiri boleh sebabkan keradangan) dan pesakit anemia (boleh sebabkan sel darah merah musnah).
  • Mengambil Vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch, Carotamax, Lecithin, Nutriferon oleh ibu mengandung (kecuali dengan saranan doktor). Vitamin-vitamin ini terdapat kandungan anti-oksidan yang tinggi. Dikhuatiri jika diambil oleh ibu mengandung akan terdedah kepada risiko keguguran, terutamanya di awal kehamilan.
  • Ambil vitamin bersama teh atau nescafe. Minuman ini mengandungi kafein. Sebaik-baiknya jarakkan pengambilan kedua-dua minuman & vitamin ini dalam 30 minit untuk mengelakkan gangguan penyerapan vitamin. 
  • Mengambil semua vitamin sekaligus. Sebaik-baiknya, agihkan di antara beberapa waktu makan; sarapan, makan pagi, lunch, minum petang, makan malam, supper, untuk penyerapan terbaik dan perlindungan sepanjang hari.
  • Ambil vitamin bersama ubat doktor. Boleh mengganggu penyerapan vitamin @ keberkesanan ubat. Seelok-eloknya dijarakkan masa antara 30minit-1jam di antara keduanya. Bagi individu yang ada penyakit, jangan sekali-kali berhenti mengambil ubat-ubatan apabila anda mula mengambil vitamin, kecuali apabila doktor telah mengesahkan anda semakin pulih dan pengurangan ubat adalah atas arahan doktor.
Sebenarnya tiada pantang larang khusus pun dalam pengambilan vitamin ni. Ianya hanya sebagai panduan untuk kita dapat merasa kesan yang optimum. Bergantung kepada kenapa anda ambil vitamin itu; untuk cantik, untuk kurus, untuk kurangkan sakit sendi, sakit gastrik, dll. Tips yang diberi adalah sebagai panduan untuk anda lebih berkeyakinan dalam mengamalkan sesuatu vitamin.

Konsultasi dan jadual makan terperinci HANYA diberi kepada mereka yang berurusan dengan saya sahaja.

Apa tunggu lagi. Klik di sini untuk membuat pembelian rangkaian produk Shaklee.
vitamin shaklee




Sebarang pertanyaan atau ingin membuat pembelian rangkaian produk Shaklee,
hubungi Syue di sini.
 

Konsultasi dan panduan PERCUMA bagi yang mendaftar dengan Syue ya!



**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com