Omega-3 Bukan Minyak Ikan Semata-mata

syuesalim | September 18, 2014 | |
Semasa kecil, saya diperkenalkan dengan ‘minyak ikan’. Pada masa itu, kenapa saya makan pun saya tak tahu kenapa. Saya makan sebab abah belikan. Alasan abah pada masa tu, nak bagi saya besaq sikit. Sebab saya memang super kurus. Hehehe. Tapi bukan kurus tak cukup makan yer. Makan banyak tapi tak besar. Untung kurus, baju tak payah bertukar kerap. Uniform pancaragam sekolah pun saya boleh pakai dari Tingkatan 1 sampai Tingkatan 5 tauuu...hehehe... Tapi secara umumnya, saya tahu abah nak saya membesar dengan sihat.

Bila dah besar, sendiri dah skip minyak ikan. Tapi bila tahu kebaikan minyak ikan ni, saya mula mengambilnya semula, menjadikan ianya sebagai rutin. Tak ambil rasa macam tak kena. Apa yang bagus sangat minyak ikan ni ye?
Tahu kenapa kita selalu sebut ‘minyak ikan’? Kerana sumber khasiat ‘minyak’ yang dipanggil Omega ini kebanyakannya diperolehi dari sumber ikan. Omega-3 atau asid lemak omega-3 merupakan lemak baik dalam ikan, telur, kekacang & sayuran (cth: bayam, brokoli). Beza Omega-3 di dalam ikan adalah kandungan DHA & EPA nya, dan di dalam sayuran & kekacang adalah kandungan ALA. Manfaat DHA & EPA adalah lebih berbanding ALA. Tambahan lagi sebahagian kecil ALA ditukar kepada EPA oleh badan.

Bagaimana Omega-3 dapat menghalang berlakunya kemungkinan penyakit-penyakit ini?

Ianya bertindak mengurangkan inflamasi dalam salur darah, sendi dan semua tempat inflamasi dalam badan...seterusnya...
·   * Dapat mengurangkan risiko ritma jantung yang abnormal
·   * Mengurangkan kadar lemak tidak sihat
·   * Melambatkan kadar pembinaan plak lemak dalam salur darah (arteriosklerosis) – penyebab penyakit darah tinggi dan sakit jantung


Mengapa perlu ambil Omega-3?
Pengambilan Omega-3 secara semulajadi penting untuk diet yang sihat dan yang mengamalkan gaya hidup sihat.

Sumber pemakanan yang mengandungi asid lemak Omega-3
- Ikan laut; salmon, tenggiri, sardine, tuna
- Minyak jagung
- Kacang soya, minyak kacang soya
- Biji labu
- Minyak kacang
- Rumpai laut

Sumber tambahan
- Kapsul minyak ikan
- Minyak bijirin
- DHA tambahan

Tidak termampu rasanya untuk kita ambil salmon, tuna atau mengunyah biji labu setiap hari. Saya? Semestinya OmegaGuard Shaklee, sumber tambahan terpenting dalam kehidupan saya. Shaklee telah memudahkan kita untuk melengkapkan keperluan Omega-3 dalam badan dengan terhasilnya OmegaGuard ini. Semua peringkat umur boleh mengambilnya; dari kecil hinggalah dewasa. Kongsi kebaikan omega-3 terbaik dari Shaklee dengan orang-orang tersayang. 

omegaGuard



HUBUNGI SAYA!


Call/SMS/WA: 012-4424028
PM di Facebook : Syuhada Salim / Luvmyvitamin
Like FB Page : Luvmyvitamin
Website : www.luvmyvitamin.blogspot.com



**Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com