14 Tips Berkesan Kekalkan Berat Badan

syuesalim | June 30, 2015 | 0Komen |
Jika ditanya pada seseorang, adakah penting untuk sihat. Jawapannya semestinya YA. Rata-rata orang mahu hidup yang sihat. Tapi jika ditanya, adakah penting untuk kurus? Mungkin kita akan jumpa pelbagai respon. Bagi sesetengah orang, kurus memang penting. Dengan kurus, dia akan lebih berkeyakinan berhadapan dengan orang ramai, mudah bergerak dan mudah melakukan aktiviti luar. Bagi sesetengah yang lain mungkin tak kisah pun, kurus atau gemuk, janji sihat.

Walau bagaimanapun, bentuk badan yang kurus lebih membawa kepada imej tubuh badan yang sihat. Bagi mereka yang gemuk, pasti menginginkan badan yang kurus. Walau tidak sekurus model, tapi istilah 'kurus' bagi mereka adalah bentuk badan yang sihat yang boleh melakukan aktiviti-aktiviti yang tidak dapat dapat dilakukan ketika gemuk. Jika dah dapat berat badan ideal, macam mana pula?


Bagi sesetengah orang, nak kekalkan berat badan sangatlah susah. Sedangkan individu yang asalnya kurus pun kadang-kadang boleh tersasar, inikan pula individu yang berusaha untuk kurus. Jadi, di sini Syue sediakan beberapa tips bagi mereka yang dah dapat berat badan ideal nak kekalkan berat badan dan tidak mahu tersasar untuk jadi gemuk balik.

1. Minum Air
Bab ni rata-rata orang dah sedia maklum. Tapi ada juga yang tak buat. hehe. Jadi selepas ini cuba amalkan minum segelas air kosong sebelum mula makan sebarang snek atau makanan. Boleh juga cuba minuman yang kurang kalori atau secan teh herba. Dan jangan lupa lengkapkan 2-3 liter air sehari.

2. Nikmati Makanan Kegemaran
Nak kurus atau dah kurus tidak bererti kita tidak boleh makan makanan kesukaan kita kan. Spaghetti carbonara, nasi mandy, char kuey teow? Feveret tu! Mampu untuk tidak makan terus?  Jadi, daripada kita sekat terus dari makan makanan kesukaan, apa kata ambil makanan itu dalam sejumlah kecil. Jika sebelum ini sepinggan, boleh cuba kurangkan jadi separuh atau suku pinggan. Masih dapat makan makanan yang kita suka kan. Apa-apa pun mesti ingat, biar bersederhana.

3. Hidangan Kanak-kanak 
Bunyi agak pelik, tapi ini boleh jadi trend kepada pengamal diet. Buat pesanan 'kids meal' jika anda berada di restoran. Jika bawa anak-anak tidak lah pelik kan. Kita boleh tumpang sekali. Tapi apa salahnya. Kita yang nak makan kan. haha. Lagi satu, makan dalam pinggan kecil. Secara tak langsung portion makanan yang kita kena makan jadi sedikit.

4. Sarapan
Jangan tinggal sarapan. Jangan fikir dengan cara skip sarapan boleh buat kita kurus. Salah tu. Jika kita tak ambil sarapan, kita akan cepat lapar dan kita cenderung untuk makan banyak pada masa makan tengahari dan makan malam. Untuk kurangkan berat badan, seterusnya mengekalkannya, ambil sarapan yang berkhasiat seperti bijirin tinggi fiber, susu rendah lemak dan buah-buahan.

5. Protein
Sumber protein yang kita tahu adalah ikan, daging, telur, makanan laut, keju dan kekacang. Protein merupakan sumber nutrisi yang dapat buat kita rasa kenyang lebih lama. Juga membantu membina otot dan menggalakkan pembakaran lemak. Jadi, pastikan sumber protein ini ada dalam setiap hidangan kita.

6. Fiber
Seperti protein, pastikan sumber fiber seperti oat, gandum, buah-buahan dan sayur-sayuran ada dalam setiap hidangan kita. Fiber membantu dalam penghadaman, mencegah sembelit dan mengawal kolestrol. Boleh membantu dalam pengurangan berat badan juga.

7. Buah-buahan dan sayur-sayuran
Makan banyak dua sumber ini. Jika kita makan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, kita kurang rasa lapar sebab dua sumber ini kaya nutrisi dan tinggi kandungan air dan fiber yang boleh buat kita rasa kenyang. 

8. Pecahan Hidangan (mini-meal)
Kajian menunjukkan bahawa mereka yang makan 4-5 kali hidangan sehari lebih mudah mengawal selera makan dan berat badan. Adalah lebih baik jika kita dapat ambil beberapa hidangan kecil di samping hidangan utama. Bila kita makan lebih kerap, kita akan berjaya mengawal jumlah kalori untuk satu-satu masa hidangan. Jika kita dapat kurangkan pengambilan kalori berbanding kita bakar, mungkin lebih mudah untuk kita kekal kurus.

9. Fahami Saiz Sukatan
Jika kita dah terbiasa makan makanan dalam saiz yang besar, mungkin kita boleh mula belajar untuk pecahkan saiz tersebut. Cuba guna pengukur sukatan (kitchen scale) dalam penyediaan hidangan untuk seminggu dua. Guna pinggan dan cawan yang lebih kecil untuk mengurangkan saiz pengambilan. Atau selepas ini kita boleh belajar keluarkan sejumlah makanan ke dalam bekas lain dari memakan terus dari bekas asalnya. 

10. Tetapkan Target
Jika kita dalam usaha mengurangkan berat badan, tetapi berat badan yang dikurangkan tidak seperti apa yang kita inginkan, jangan putus asa. Untuk turunkan berat badan memang akan mengambil masa. Pakar mencadangkan supaya kita menetapkan target yang lebih realistik, seperti 1 kilogram seminggu. Kalau kita tetapkan target terlalu tinggi, jika tak capai, kita juga yang akan rasa kecewa. 

11. Timbang Berat Badan
Ramai pakar mencadangkan supaya timbang berat seminggu sekali. Ada kebenarannya. berbanding kita timbang berat hari-hari, kita memang tidak nampak perubahan. Apa kata kita cuba tips ini; timbang berat pada masa yang sama untuk satu hari, hari yang sama bagi setiap minggu dengan pakaian yang sama. Cuba lihat kesannya. Macam menarik kan?

12. Tidur
Pastikan cukup tidur. Bila kita kurang tidur, badan akan mengeluarkan lebih hormon ghrelin atau lebih dikenali sebagai 'hormon lapar' dan kurang menghasilkan hormon leptin, hormon yang buat anda rasa kenyang. Kadar leptin yang rendah akan buat kita rasa lapar dan sentiasa nak makan. Jadi, tidur dengan cukup supaya badan lebih rehat dan perut 'rasa kenyang' dan dapat mengelakkan kita daripada suka mengunyah yang bukan-bukan.

Contoh diari makanan
13. Diari Makanan
Kajian mendapati bahawa tindakan mencatat apa yang kita makan dan minum sehari-hari dapat buat kita lebih peka terhadap apa, bila dan bagaimana kita ambil sesuatu makanan itu. Secara tidak langsung beri panduan seseorang untuk memilih makanan kurang kalori. Kajian juga mendapati mereka yang mecatat diari makanan 6 hari seminggu berkurang berat 2 kali ganda berbanding dengan mereka yang menulis hanya satu hari seminggu atau kurang. Hah, apa lagi. Sehingga ada kajian dibuat tau. Jadi, mula catat mulai hari ini. Mana tahu cara ini berkesan untuk kita.

14. Sokongan Keluarga dan Rakan
Sokongan keluarga dan rakan-rakan amat penting dalam membantu kita mencapai matlamat untuk kurangkan berat tau. Beritahu mereka tentang usaha kita untuk cuba menjalani cara hidup yang lebih sihat. Mungkin mereka boleh sertai kita buat senaman atau cuba cara penyediaan makanan yang betul. Sekurang-kurangnya bila kita rasa seperti hampir putus asa, mereka akan tetap beri sokongan dan membantu kita menjadikan usaha-usaha kita lebih mudah.

Semua tips mudah nak diamalkan kan. Jadi yang mana nak dicuba dahulu? hehe. Buat slow-slow. Jangan terlalu drastik sehingga badan tak mampu nak terima pula. Yang pastinya, berat dan bentuk badan maintain, fizikal dan mental pun turut sihat.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment

SyueSalim © . Designed by MaisarahSidi.com